Aura
lezen
Kunde
of kunst?
door dr. I. Prins
Het doel van het experiment op 4 april 1989 was om na te gaan of een
aura-lezing een zeer verfijnde (eventueel subliminale (1)) waarneming
zou kunnen zijn van de zender (readee) door de ontvanger (reader).
De talloze lichaamssignalen,
die uitgewisseld worden verlopen vaak voor een groot deel buiten ons bewustzijn.
Door concentratie,
training, bewustwording en studie is het mogelijk bij mensen met een goede
sociale intelligentie de interactie van lichaamssignalen in een bepaalde
sociale context te begrijpen (vooral waar het mensen betreft uit dezelfde
etnische en sociale groep).
Een grootmeester
hierin was Milton Erickson, een van de meest creatieve en succesvolle
(hypno) therapeuten ter wereld. Hij stond er om bekend voor elke persoon
een geheel op het individu afgestemde hypnosetechniek te gebruiken en
ook zijn therapieën waren voor elke patiënt uniek. Hierbij maakte
hij gebruik van sociale wetten die hij voor een groot deel zelf uitvond.
Een van zijn
geheimen was een buitengewoon groot vermogen tot waarnemen met al zijn
zintuigkanalen waarbij hij ook zeer geringe prikkels registreerde. Hij
speelde hierop in door vaak subliminale prikkels toe te dienen die hij
telkens aanpaste aan de reactie van de ander. Bijvoorbeeld een handdruk
die slechts heel weinig verschilde van een normale handdruk te gebruiken
om iemand onder hypnose te brengen. Het gelukte hem hierdoor om de krachten
uit het onbewuste op creatieve wijze en ten voordele van de cliënt
te laten werken met uitschakeling van de vaak storende bewuste kant.
Zijn waarneming
was zo verfijnd dat hij wist of een vrouw menstrueerde, ovuleerde of net
zwanger was of een persoon al of niet de waarheid sprak of iemand op een
vraag zonder te spreken positief of negatief reageerde, etc.
Reich postuleerde
dat het lichaam al of niet bewuste conflicten toont vooral wanneer deze
zich uit hebben gekristalliseerd in bepaalde vaste patronen (de karakter-neurose).
De vrouw - met
de verontschuldigende glimlach en de zacht klagende stem, de korte dikke
nek en de afhangende schouders, de vale huid, de ingetrokken billen en
de dikke gespannen dijspieren en de naar buiten gedraaide plat-voeten
- is voer voor feministen aangezien zij lijdt (?) aan een masochistische
karakterstructuur.
Pesso heeft
erop gewezen dat elke beweging vraagt om het precies goede antwoord van
een sleutelfiguur (zoals in een pas de deux) waarbij in het heden het
verleden zich manifesteert om geheeld te worden. Zo kan bijvoorbeeld de
man die een tijd lang met zijn rechterhand zijn hoofd ondersteunt verlangen
naar een vaderfiguur in wiens handen hij zijn hoofd kan leggen, waarbij
dan het verdriet en/of de woede loskomt over het gemis.
Casriels leerlingen
hebben een technische analyse gemaakt van de (oer)schreeuw waarbij de
geluidsfrequenties specifiek bleken voor de emoties.
Bij het lezen
van een onbekende is het dus mogelijk in die korte ontmoeting al heel
veel informatie op te pikken via de houding, het bewegingspatroon, de
ontwikkeling van het lichaam, handdruk bij de begroeting, de lichaamsgeur,
de stem en vooral het noemen van de naam.
Afhankelijk
van het voornaamste representatiesysteem van de ontvanger kan deze de
informatie vooral in beelden zien of in woorden horen of via gevoelens
gewaar worden. Uiteraard is de waarneming niet objectief en de verwerking
en uiting al helemaal niet.
De ontvanger is niet neutraal zijn of haar eigen karakter geschiedenis
en scholing spelen een rol bij de waarneming, de interpretatie en de weergave.
Zou het lezen
van een aura het weergeven zijn van de lichaamssignalen van de ander,
vooral in beelden, maar ook in woorden en gevoelens? Kleuren en beelden,
stemmen en geluiden, gevoelens en gevoelsconflicten (vaak tot een Gestalt
samengevoegd) die niet alleen informatie geven over de zender maar ook
over de ontvanger en over hun interactie?
Zoals bij de
sexy testassistente een opvallend hoog percentage sexduidingen werden
gegeven op de Rorschach door degenen die getest werden. Om de vraag te
kunnen beantwoorden of een aura-reading een subtiele waarneming van de
lichaamstaal zou kunnen zijn heb ik aan Carolina voorgesteld (een aan
mij) onbekende cliënte Anna (een gefingeerde naam) een gehele aura/chakralezing
te geven, waarbij de visuele en auditieve prikkels werden uitgeschakeld
aangezien Anna niet sprak en Carolina haar helemaal niet te zien en te
horen kreeg voor en tijdens de reading en zij deze geblinddoekt gaf. Ook
werd vooraf geen enkele naam genoemd. Een onafhankelijke waarnemer die
noch Carolina noch Anna kende was aanwezig om te bewaken dat het experiment
volgens de regels verliep.
Anna rapporteerde
dat de reading erg specifiek* was en dat zij zowel bij de aura als bij
alle chakra's veel herkende en veel typerend vond zowel wat betreft karaktereigenschappen
en patronen als aangaande haar positie in het gezin van oorsprong en ook
ten aanzien van een duidelijke stressperiode op 3-jarige leeftijd. Ook
klopte wat er gezegd werd over relaties.
Anna deelde
verder nog mee dat het een geweldige ervaring was en dat de reading veel
specifieker was dan een eerdere reading elders.
Anna is een ervaren psychologe met een behoorlijk zelfinzicht. Carolina
had voor de reading enige aversie tegen de blinddoek, doch dit viel weg
toen zij aan de reading begon. Zij bemerkte geen verschil op met een reading
waarbij zij de persoon kan zien en kan horen. De onafhankelijke waarnemer
bevestigde dat het experiment lege artis (2) is verlopen.
De conclusie
lijkt gewettigd dat de reading van Anna door Carolina niet via de gewone
zintuigkanalen verlopen is (althans niet via het zien en het horen, de
geur was niet uitgeschakeld).
Maar hoe dan
wel?
De wetenschap is nog niet in staat een betrouwbare verklaring te geven.
Vooralsnog lijkt het meer kunst (3) dan kunde (4).
---++---
(1) Subliminale = onderbewuste.
(2) Lege artis = volgens de wetten van de kunst.
(3) Kunst veronderstelt een creatieve aanleg die niet helemaal analytisch
te vatten is in regels.
(4) Kunde veronderstelt iets wat in regels te analyseren is en over
te dragen volgens die regels.
|