aura en chakra-lezing (psychic reading)
Home
Het Centrum
Auralezingen
Workshop
Opleiding
De Boeken
Een nieuwe werkelijkheid
Spirituele ervaringen van een kind
Succes door bezieling
Intuïtieve bedrijfsanalyse
Onkruid rubriek Carolina Bont
In de media
Artikelen
Beroepsvereniging voor auralezers - RING registratie

Artikel uit Klikgids 2003-2004

Inspiratie op de werkvloer

-- Carolina Bont

Het innerlijk kompas
Waardoor ontstaan innovatie, enthousiasme, doorzettingsvermogen en toewijding? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we mogelijkheden tot voldoening en ontwikkeling creëren in ons werk?
Door mijn werk met veel verschillende mensen ben ik tot de conclusie gekomen dat geluk voort komt uit het aan bod laten komen van iemands sociale, maatschappelijke en spirituele kanten. Dit proces wordt bevorderd door het activeren van intuïtie: het innerlijk kompas. Het integreren van spirituele principes en inzichten verbetert de kwaliteit van het persoonlijk én het professionele leven. In mijn werk laat ik zien hoe mensen bewuster kunnen leven en hoe ze door beter naar zichzelf te luisteren delen van zichzelf ontdekken die leeg en onbenut waren. Door meer inzicht te krijgen in kwaliteiten en beperkingen kun je beter functioneren.

Onderhandelen
Wat is bijvoorbeeld belangrijk bij onderhandelingen? Iedere situatie is uniek. Dus bij elke onderhandeling is het essentieel om te kijken wat jijzelf, je team en de situatie nodig hebben om zo optimaal mogelijk te functioneren. Dat kan per keer zeer verschillend zijn. De ene keer vereist veel geduld en de andere keer is daadkrachtig optreden juist belangrijker. Weten welke factoren beperkende of bevorderende zijn is altijd effectief.
Het bewustworden en het loslaten van ondermijnende gedachten en innerlijke belemmeringen maakt mensen steviger. Dat komt onder andere tijdens onderhandelingen goed van pas. Er komt meer hartstocht in het dagelijkse leven. Het vermogen om te creëren in een onderneming wordt actiever aangesproken. Relaties krijgen meer intensiteit, energie en vorm. Oude remmingen verdwijnen. Nieuwe manieren van Zijn en nieuwe vormen van ondernemen worden ontdekt.

Organisaties
Organisaties zijn levende energiesystemen. Elke organisatie heeft een energieveld dat net als het persoonlijk energieveld van mensen functioneert op elk van de zeven bewustzijnsniveaus. Energie is constant in beweging. Organisaties doorlopen, net als mensen, een bepaalde ontwikkeling of ze blijven stilstaan. Er zijn veel kwaliteiten nodig om als organisatie goed te functioneren. Als er in een bedrijf geen ruimte is voor intuïtie is dat zeer nadelig. Allerlei mogelijkheden blijven dan ongebruikt.
Tijdens individuele coaching, workshops en trainingen van mijn Centrum voor Effectieve Intuïtie blijkt steeds weer dat stress, verwarring, besluiteloosheid, gemis en leegte plaats kunnen maken voor inspiratie, creativiteit en daadkracht. Het richten op de intuïtieve kwaliteiten is als het aanboren van een nieuw reservoir van ideeën. En door het versterken van je uitstraling blijk je veel meer invloed te kunnen hebben dan je eerder voor mogelijk hield.

Intuïtie
'Luisteren naar je intuïtie' wordt vaak gezien als 'op je gevoel afgaan'. Maar als je dat heilig verklaart, laat je je eerste indruk van mensen of situaties kleuren door emoties, stemmingen, vooroordelen, onzekerheden en ervaringen uit het verleden.Door je intuïtie in te schakelen leer je door façades heen te kijken. De eerste indruk die je van iemand hebt, kan meer over jezelf zeggen dan over de ander. Het is belangrijk te onderzoeken in hoeverre de eigen selectieve visie de realiteit vervormt. Intuïtie is juist het vermogen om objectiever te zijn; te zien wat er echt speelt of hoe iemand werkelijk is.

Frustraties
Moeilijkheden, frustraties en stagnatie maken we allemaal mee in ons werk.We kunnen tegen onze eigen stagnerende patronen aanlopen maar ook regelmatig tegen dingen oplopen die niets met onszelf te maken hebben. Stress, ontmoediging, geschonden vertrouwen en boosheid. Hier hebben we allemaal meer last van als we geen stevige innerlijke basis hebben. Hoe meer we onze innerlijke hulpbronnen kunnen aanspreken hoe beter we opgewassen zijn tegen de gebruikelijke problemen. En hoe beter we op koers blijven.

Intuïtie en marketing
In het hele traject van marketing is intuïtie essentieel. Invoelingsvermogen in wat er in de markt speelt en hoe de tijdgeest ons leven en denken beïnvloedt, is voor een ondernemer van wezenlijk belang. Op een dergelijke manier openstaan voor een intuïtieve visie biedt een onderneming een wijder perspectief. Het effect is immers dat het je creativiteit, zelfkennis, invoelings- en samenwerkingsvermogen verhoogt. Het blijkt in de praktijk goed mogelijk te zijn om rekening te houden met deze menselijke factoren zonder de zakelijke doelstellingen uit het oog te verliezen. Daardoor ontstaan niet alleen betere resultaten, maar ook de ervaring een eigen bijdrage te leveren aan een zinvol geheel. De kwaliteiten van het hartchakra in een bedrijf gaan weer stromen. De betrokkenheid en loyaliteit van iedereen in het bedrijf groeit. De zorgzaamheid naar de klanten neemt toe. En als zo'n organsiatie producten verkoopt zorgt ze ervoor dat er geen uitbuiting van mens en dier en hun omgeving ten grondslag ligt aan het op de markt brengen van dat product. Zulke organsiaties nemen zodra ze dat kunnen financiele zorgtaken opzich. Inspiratie krijgt weer de ruimte en daarmee ook creativiteit.

Het potentieel van de chakra's activeren
Voor balans in je aura is het nodig dat er evenwicht is tussen plicht, plezier, zingeving, inspanning, ontspanning, dadendrang en bezinning.
En toewijding, volharding en inzet in je werk brengen je leermogelijkheden, voldoening en resultaat. Om je bewustzijnsniveaus/chakra's te activeren kun je jezelf vragen stellen, bijvoorbeeld bij het keelchakra: Wat zou ik anders doen dan ik nu doe in mijn werk als ik bewuster zou communiceren? Bij het voorhoofdchakra: Wat zou ik veranderen in mijn werk als ik mijn visie meer zou vertrouwen? Bij het zonnevlechtchakra: Welke beslissingen zou ik nemen als ik mijn doelgerichtheid meer zou aanspreken? Bij het hartchakra: Hoe zou ik functioneren als ik meer aandacht had voor het proces zelf, voor de kwaliteit en de manier waarop ik werk?

De uitstraling van een bedrijf versterken
Voldoening in je werk is iets wat je zelf moet creëren. Hoe toegewijder je bent hoe meer je je potenties optimaal aanspreekt. En dat brengt ontwikkeling en een gevoel van welzijn.
Een bedrijf kan zijn uitstraling versterken door ruimte te maken voor een intuïtieve benadering. Intuïtie is steeds beschikbaar, of we haar nu wel of niet gebruiken. Of je je intuïtie kunt toepassen hangt helemaal af van hoezeer ernaar geluisterd wordt. Door ontwikkeling van de chakra's wordt je intuïtie en je uitstraling versterkt, het persoonlijk energieveld en dus de aura. Je kunt je aura beïnvloeden. De uitstraling kan groter, steviger, gevoeliger en kleurrijker gemaakt worden. Er is een directe beïnvloeding mogelijk door oefeningen die daar speciaal op gericht zijn. En er is een beïnvloeding, die uitgaat van een bewustwordingsproces, dat op langere termijn doorwerkt. Het effect van beide is dat je meer zelfvertrouwen hebt en dat je duidelijker over je ideeën communiceert. Ook betekent het dat je als persoon invloedrijker bent, gewoon omdat je meer positieve energie tot je beschikking hebt en uitstraalt.

 

Carolina Bont is al bijna 20 jaar actief om de traditie van aura en chakra's te vernieuwen en haar praktisch toe te passen op de vragen en uitdagingen van deze tijd.De auteur is grondlegger en directeur van het Centrum voor Effectieve Intuïtie, dat een meerjarige opleiding, trainingen en workshops biedt sinds 1985. Ze is intuïtief bedrijfsanaliste en aurareader. Bovendien schreef ze verschillende boeken, waarvan Een nieuwe werkelijkheid inmiddels een zevende druk heeft. Dit artikel is naar aanleiding van haar nieuwste boek : Succes door bezieling - De zeven bewustzijnsniveaus van mens en organisaties

centrum@carolinabont.com /023 - 524 88 63 (di-vr 11-14)