Artikel uit Klikgids 2003-2004
-- Carolina Bont Het
innerlijk kompas
Waardoor ontstaan innovatie, enthousiasme, doorzettingsvermogen
en toewijding? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we mogelijkheden
tot voldoening en ontwikkeling creëren in ons werk?
Door mijn werk met veel verschillende mensen ben ik tot de conclusie
gekomen dat geluk voort komt uit het aan bod laten komen van iemands
sociale, maatschappelijke en spirituele kanten. Dit proces wordt
bevorderd door het activeren van intuïtie: het innerlijk kompas.
Het integreren van spirituele principes en inzichten verbetert
de kwaliteit van het persoonlijk én het professionele leven.
In mijn werk laat ik zien hoe mensen bewuster kunnen leven en hoe
ze door beter naar zichzelf te luisteren delen van zichzelf ontdekken
die leeg en onbenut waren. Door meer inzicht te krijgen in kwaliteiten
en beperkingen kun je beter functioneren.
Onderhandelen
Wat is bijvoorbeeld belangrijk bij onderhandelingen? Iedere situatie
is uniek. Dus bij elke onderhandeling is het essentieel om te
kijken wat jijzelf, je team en de situatie nodig hebben om zo
optimaal mogelijk te functioneren. Dat kan per keer zeer verschillend
zijn. De ene keer vereist veel geduld en de andere keer is daadkrachtig
optreden juist belangrijker. Weten welke factoren beperkende
of bevorderende zijn is altijd effectief.
Het bewustworden en het loslaten van ondermijnende gedachten en
innerlijke belemmeringen maakt mensen steviger. Dat komt onder
andere tijdens onderhandelingen goed van pas. Er komt meer hartstocht
in het dagelijkse leven. Het vermogen om te creëren in een
onderneming wordt actiever aangesproken. Relaties krijgen meer
intensiteit, energie en vorm. Oude remmingen verdwijnen. Nieuwe
manieren van Zijn en nieuwe vormen van ondernemen worden ontdekt.
Organisaties
Organisaties zijn levende energiesystemen. Elke organisatie heeft
een energieveld dat net als het persoonlijk energieveld van mensen
functioneert op elk van de zeven bewustzijnsniveaus. Energie
is constant in beweging. Organisaties doorlopen, net als mensen,
een bepaalde ontwikkeling of ze blijven stilstaan. Er zijn veel
kwaliteiten nodig om als organisatie goed te functioneren. Als
er in een bedrijf geen ruimte is voor intuïtie is dat zeer
nadelig. Allerlei mogelijkheden blijven dan ongebruikt.
Tijdens individuele coaching, workshops en trainingen van mijn
Centrum voor Effectieve Intuïtie blijkt steeds weer dat stress,
verwarring, besluiteloosheid, gemis en leegte plaats kunnen maken
voor inspiratie, creativiteit en daadkracht. Het richten op de
intuïtieve kwaliteiten is als het aanboren van een nieuw reservoir
van ideeën. En door het versterken van je uitstraling blijk
je veel meer invloed te kunnen hebben dan je eerder voor mogelijk
hield.
Intuïtie
'Luisteren naar je intuïtie' wordt vaak gezien als 'op je
gevoel afgaan'. Maar als je dat heilig verklaart, laat je je eerste
indruk van mensen of situaties kleuren door emoties, stemmingen,
vooroordelen, onzekerheden en ervaringen uit het verleden.Door
je intuïtie in te schakelen leer je door façades heen
te kijken. De eerste indruk die je van iemand hebt, kan meer over
jezelf zeggen dan over de ander. Het is belangrijk te onderzoeken
in hoeverre de eigen selectieve visie de realiteit vervormt. Intuïtie
is juist het vermogen om objectiever te zijn; te zien wat er echt
speelt of hoe iemand werkelijk is.
Frustraties
Moeilijkheden, frustraties en stagnatie maken we allemaal mee in
ons werk.We kunnen tegen onze eigen stagnerende patronen aanlopen
maar ook regelmatig tegen dingen oplopen die niets met onszelf
te maken hebben. Stress, ontmoediging, geschonden vertrouwen
en boosheid. Hier hebben we allemaal meer last van als we geen
stevige innerlijke basis hebben. Hoe meer we onze innerlijke
hulpbronnen kunnen aanspreken hoe beter we opgewassen zijn tegen
de gebruikelijke problemen. En hoe beter we op koers blijven.
Intuïtie en marketing
In het hele traject van marketing is intuïtie essentieel.
Invoelingsvermogen in wat er in de markt speelt en hoe de tijdgeest
ons leven en denken beïnvloedt, is voor een ondernemer van
wezenlijk belang. Op een dergelijke manier openstaan voor een intuïtieve
visie biedt een onderneming een wijder perspectief. Het effect
is immers dat het je creativiteit, zelfkennis, invoelings- en samenwerkingsvermogen
verhoogt. Het blijkt in de praktijk goed mogelijk te zijn om rekening
te houden met deze menselijke factoren zonder de zakelijke doelstellingen
uit het oog te verliezen. Daardoor ontstaan niet alleen betere
resultaten, maar ook de ervaring een eigen bijdrage te leveren
aan een zinvol geheel. De kwaliteiten van het hartchakra in een
bedrijf gaan weer stromen. De betrokkenheid en loyaliteit van iedereen
in het bedrijf groeit. De zorgzaamheid naar de klanten neemt toe.
En als zo'n organsiatie producten verkoopt zorgt ze ervoor dat
er geen uitbuiting van mens en dier en hun omgeving ten grondslag
ligt aan het op de markt brengen van dat product. Zulke organsiaties
nemen zodra ze dat kunnen financiele zorgtaken opzich. Inspiratie
krijgt weer de ruimte en daarmee ook creativiteit.
Het potentieel van de chakra's activeren
Voor balans in je aura is het nodig dat er evenwicht is tussen
plicht, plezier, zingeving, inspanning, ontspanning, dadendrang
en bezinning.
En toewijding, volharding en inzet in je werk brengen je leermogelijkheden,
voldoening en resultaat. Om je bewustzijnsniveaus/chakra's te activeren
kun je jezelf vragen stellen, bijvoorbeeld bij het keelchakra:
Wat zou ik anders doen dan ik nu doe in mijn werk als ik bewuster
zou communiceren? Bij het voorhoofdchakra: Wat zou ik veranderen
in mijn werk als ik mijn visie meer zou vertrouwen? Bij het zonnevlechtchakra:
Welke beslissingen zou ik nemen als ik mijn doelgerichtheid meer
zou aanspreken? Bij het hartchakra: Hoe zou ik functioneren als
ik meer aandacht had voor het proces zelf, voor de kwaliteit en
de manier waarop ik werk?
De uitstraling van een bedrijf versterken
Voldoening in je werk is iets wat je zelf moet creëren. Hoe
toegewijder je bent hoe meer je je potenties optimaal aanspreekt.
En dat brengt ontwikkeling en een gevoel van welzijn.
Een bedrijf kan zijn uitstraling versterken door ruimte te maken
voor een intuïtieve benadering. Intuïtie is steeds beschikbaar,
of we haar nu wel of niet gebruiken. Of je je intuïtie kunt
toepassen hangt helemaal af van hoezeer ernaar geluisterd wordt.
Door ontwikkeling van de chakra's wordt je intuïtie en je
uitstraling versterkt, het persoonlijk energieveld en dus de aura.
Je kunt je aura beïnvloeden. De uitstraling kan groter, steviger,
gevoeliger en kleurrijker gemaakt worden. Er is een directe beïnvloeding
mogelijk door oefeningen die daar speciaal op gericht zijn. En
er is een beïnvloeding, die uitgaat van een bewustwordingsproces,
dat op langere termijn doorwerkt. Het effect van beide is dat je
meer zelfvertrouwen hebt en dat je duidelijker over je ideeën
communiceert. Ook betekent het dat je als persoon invloedrijker
bent, gewoon omdat je meer positieve energie tot je beschikking
hebt en uitstraalt.
Carolina Bont is al bijna 20 jaar actief
om de traditie van aura en chakra's te vernieuwen en haar praktisch
toe te passen op de vragen en uitdagingen van deze tijd.De auteur
is grondlegger en directeur van het Centrum voor Effectieve Intuïtie,
dat een meerjarige opleiding, trainingen en workshops biedt sinds
1985. Ze is intuïtief bedrijfsanaliste en aurareader. Bovendien
schreef ze verschillende boeken, waarvan Een nieuwe werkelijkheid
inmiddels een zevende druk heeft. Dit artikel is naar aanleiding
van haar nieuwste boek : Succes door bezieling -
De zeven bewustzijnsniveaus van mens en organisaties
|