In Spirituele ervaringen van een
kind gaat de auteur op zoek naar het kind in zichzelf.
Het boek draagt de ondertitel Verboden kracht en
andere verhalen. De verboden kracht is die kracht
die ze als kind al in zich voelde, maar waarin ze geen
vorm durfde geven, geremd als ze was door haar omgeving.
In het Voorwoord zegt ze hierover: 'Deze fundamentele
kracht wordt een verboden kracht, wanneer ze wordt omgeven
met macht, verboden en geboden. Dit gebeurt nog steeds
te veel. Het enige wat dan wordt toegelaten is hetgeen
in overeenstemming is met de geldende dogma's en rituelen.
Vooral nu is aandacht hiervoor van belang omdat de greep
van eeuwenlang heersende dogma's weliswaar afneemt,
maar op een dieper niveau nog steeds doorwerkt.'
Het boek bestaat uit twee delen. Het eerste deel beschrijft
de ervaringen van Selinde. Het tweede deel omvat vijf
korte verhalen. De hoofdpersoon van het eerste deel
is een gevoelige vrouw, die na de dood van haar vader
op zoek gaat naar de diepere zingeving van haar leven
en dan automatisch terecht komt bij de talloze dromen,
visioenen en uittredingen die ze als kind heeft verdrongen.
Ze herinnert zich het onbegrip van haar omgeving die
haar jeugdige spiritualiteit bepaald niet kon waarderen.
'Ze moest opeens denken aan een juffrouw op school
aan wie ze op een dag had gevraagd ofze hetfijn vond
om verliefd te zijn. Die had eerst geschrokken naar
haar gekeken en geïnformeerd waarom Selinde dat
vroeg. Ze legde de juffrouw uit dat het opviel door
wat ze uitstraalde. Toen was die juffrouw boos geworden
en zei dat er bij haar een steekje loszat. Terwijl Selinde
zeker wist dat het geen onzin was.'
Selinde ontmoet haar geestelijke begeleiders die haar
allerlei waarheden over de zin van het leven duidelijk
maken. Eyra bijvoorbeeld maakt haar duidelijk hoe gemakkelijk
je door je omgeving beschadigd kunt raken. Je probeert
goedkeuring te krijgen, strubbelingen te vermijden en
past je dus maar aan. 'Je ziet het leven niet zoals
het is, maar zoals je is geleerd. Het treurige is dat
je op die manier de evoluerende kracht in jezelf niet
kunt ervaren. Uitzoeken wie je bent, wat je wilt en
wat de werkelijkheid inhoudt, is een levenslange taak.'
Het boek bvat talloze van deze korte aforismen, wijze
levenslessen, die de lezer kunnen helpen het kind in
zichzelf, de oorspronkelijke en verdrongen intuïtie
en spiritualiteit te herontdekken.
Het vertelde draagt hier en daar
een poëtisch karakter, uitgedrukt in zorgvuldig
gekozen bewoordingen. Werkelijkheden spelen door elkaar;
onze fysische werkelijkheid is er slechts één
van.
Het boek is bijzonder inspirerend
voor iedereen die zichzelf wezenlijk wil leren kennen,
maar ook voor hen (ouders, leraren enzovoort) die omgaan
met de kinderen van nu, wier spiritualiteit nog zuiver
en oprecht is. Wie deze kinderen begrijpt en ze vol
liefde en respect benadert, zal kunnen voorkornen dat
de in hen levende innerlijke kracht als een verboden
kracht wordt ervaren, ja, zelfs heel veel van deze kinderen
kunnen ontvangen voor hun eigen spirituele groei.